Kyjev 2019

27 septembra, 2019

Na Kyjev a Ukrajinu som sa veľmi tešil, obzvlášť keď som bol namotaný z týchto dvoch blogov.

Vedel som, že sa nie je čoho báť ani s deťmi. Všetko klaplo na jednotku, naozaj toto bol jeden z najlepších výletov. Vyšli lety, počasie, ubytko, itinerár, všetko.

Štvrtok podvečer prílet na kyjevský Borispol. Leteli sme Ryanairom z Bratislavy naľahko, len s príručnými batožinami/ruksačikmi. Po prílete na letisko sme si z bankomatu v letiskovej hale vybrali hrivny a v kiosku sme zakúpili SIM kartu operátora Kyivstar – hlavne kvôli internetu, nakoľko Ukrajina nie je v EU a roaming, obzvlášť dátový by sa tak trochu predražil 🙂 V kiosku sa dalo platiť iba v hotovosti. Úspešne sme otestovali Uber, Andrej nás na Corolle odviezol z letiska do centra na ubytko (38 km za necelých 15€ aj s tringeltom). Za ubytovanie v centre, doslova 5 minút od Majdanu, sme platili 163€/4 noci. Dvojizbový apartmán, veľká kuchyňa, kúpeľňa, klíma. Naozaj skvelá poloha, tiché a komfortné. Išiel by som opäť.

Po ubytovaní sme sa konečne vybrali prvý krát do ulíc a to rovno na Majdan k fontánam, ktorých je sedem, striekajú a svietia do rytmu hudby. Večerný Majdan má skvelú atmosféru, vždy je tu kopa ľudí, rodín, mladých bez rozdielu.

Večer nám vyhladlo a tak sme samozrejme nemohli vynechať návštevu Puzatej Chaty. Tento koncept táckárne je podľa mňa geniálny, konkrétne v Puzatej dostať tradičné ukrajinské jedlá, polievky, šaláty, dezerty a nápoje. Veľkou výhodou je, že priamo pred sebou vidieť na pulte ponuku a stačí len ukazovať prstom čo si dať naložiť. Odpadá tak stres z toho, že človek nepozná jazyk a azbuku už na základnej škole nestihol 🙂 U mňa jednoznačne vyhrala soljanka s cesnakovou buchtičkou a vareniky. Katka a deti ostali závislí na výborných kyjevských kotletách. Ako degustív slušný koňačik Tavrija a prvý večer na Ukrajine sme mohli odpískať.

V piatok bolo celý deň pod mrakom, ale nepršalo. Dali sme poctivých 15 km pešo po meste: námestie Majdan, bulvár Chreščatyk, Archa národov – Oblúk priateľstva (medzi Ukrajinou a Ruskom, odkedy Putler anektoval Krym a na východe Ukrajiny sa potuľujú ruskí dovolenkári po zuby vyzbrojení, je na oblúku trhlina), vyhliadkový peší most na Vladimírsky kopec, chrám sv. Michala (tam sme stihli koniec omše, ten spev a atmosféra niečo neskutočné), chrám sv. Andreja, štvrť Podil, prístav na Dnepri, funikular späť k sv. Michalovi, odtiaľ k chrámu sv. Sofie a hore na zvonicu a potom späť domov. Viacero fotiek bude v inej galérii, nakoľko v sobotu a v nedeľu bolo počasie krásne a tak sme si niektoré veci obehli ešte raz. Nižšie teda len foto z piatka kt. obišiel upgrade pekného počasia.

Večer opäť Puzata s klasickým menu a koňačikom na záver. Výživný a únavný deň hlavne pre deti, ale veľká spokojnosť.

Sobota pešo 12 km + 3x taxík + 1x metro. Areál Matky Vlasti (najvyššia socha na svete 102 metrov), prehliadka areálu s vojenskou technikou, potom najväčší kláštorný komplex na svete (25 hektárov) Kyjevsko-Pečarská Lavra (trafili sme krst dieťaťa, veľmi pekný duchovný zážitok), katakomby s múmiami svätých, potom pamätník Ukrajinského hladomoru (báťuška Stalin zariadil smrť cca 10-12 miliónov Ukrajincov a na miesta kt. sa tým uvoľnili sa nasťahovali Rusi, čím “úspešne” položil základ dnešným konfliktom), potom pamätník Vlasteneckej vojny, potom foto pri hoteli Saljut, ktorý mal byť pôvodne mrakodrap, ale soudruzi udělali chybu a tak stojí iba pár poschodí. Potom najhlbšia stanica metra na svete Arsenalna 105,5 metrov pod zemou, potom obed, potom vynikajúce predstavenie v Ukrajinskom národnom cirkuse.

Na videu nižšie vrchol programu v cirkuse:

Večer ako inak Puzata. Ako bonus prechádzka po Chreščatyku, ktorý je cez víkendy pravidelne uzavretý pre autá a MHD. Stáva sa tak z neho obrovská plocha, kde sa prechádzajú celé rodiny, ľudia trávia voľný čas, vystupujú tu rôzni umelci, opäť výborná atmosféra.

Nedeľa opäť fajn počasie, hlavne poobede. Dali sme pešo 9 km, Zlaté vráta – jedna z bývalých vstupných brán do mesta, potom najstaršia kyjevská tržnica Bessarabský market, potom prechádzka po Chreščatyku, obed, šlofík, potom opäť pešo k sv. Michalovi, do parku, k Arche národov a monumentu Žaby a na poslednú večeru.

Pondelok ráno odchod metrom na periférnu zastávku Vyrlitská kvôli dopravným zápcham, odtiaľ Uber na letisko a odlet do BA.

Centrum a širšie centrum mesta kde sme sa pohybovali je krásne, obrovské, upravené, čisté. Samé parky, monumenty, pamätníky, kostoly, stromy, kopa lavičiek, ani jedno hovno po psoch za 5 dní. Vynikajúca kuchyňa, koňačik, príjemné ceny. Určite odporúčam ísť, kľudne aj s deťmi a vidieť na vlastné oči. Nebudete ľutovať, Kyjev sa naozaj oplatí.